Open brief aan Skorupska van RWE/Essent

Op 25 april verscheen in het Dagblad van het Noorden een interview met Nina Skorupska van RWE/Essent waarin ze onder meer aangeeft dat ze de bevolking van Noord-Nederland niets wil opdringen, maar met ons wil overleggen. Als reactie zonden we de volgende brief: lees verder…

Gesprek kolencentrale Eemshaven?

Met verbazing heb ik het interview met mevrouw Skorupska van RWE/Essent gelezen. In dit interview geeft ze aan dat ze het betreurt dat de ondergrondse opslag van CO2 op verzet stuitte. Men richt zich nu op opslag onder de zeebodem. Wat niet verteld wordt is dat veilige opslag van CO2 nog steeds niet bekend is. Verder meldt ze dat de opslag van CO2 van groot belang is om de klimaatdoelstellingen te halen. Daarbij vergeet ze te zeggen dat het niet produceren van CO2 de snelste manier is om klimaatdoelstellingen te halen. En dat kan, zeker als je bedenkt dat we die kolencentrale niet nodig hebben voor onze energiebehoefte.

De stichting Co2ntramine is een drijvende kracht geweest achter het voorkomen van ondergrondse CO2-opslag. Mevrouw Skorupska zegt dat RWE/Essent niets wil opdringen aan de bevolking maar wil overleggen. Tot op heden hebben we niets van haar gehoord. We wachten op een uitnodiging.

Egbert Brons,
Voorzitter stichting Co2ntramine

—-

Het interview met Nina Skorupska is hier (PDF) te lezen.

Auteur: Egbert Brons

Egbert Brons is in de afgelopen 20 jaar betrokken geweest bij een groot aantal organisaties en instellingen vanuit rollen als coach, adviseur, project- en programmamanager, lijnmanager en ondernemer. Naast zijn werk als directeur bij Ebius is hij actief in diverse ideƫle stichtingen en is, onder andere, voorzitter van het Social Venture Network Noord en fractievoorzitter en raadslid voor GroenLinks in de gemeente Loppersum.

3 gedachten over “Open brief aan Skorupska van RWE/Essent”

1. Inderdaad. Als hier een reactie op komt zou ik het graag willen weten, misschien is een overleg-avond een goed idee? Dat is een keer wat anders dan alleen een informatie-avond waar je een eenzijdig verhaal te horen krijgt over innovatie en werkgelegenheid.
    Ik ben juist wel nieuwsgierig naar de gevolgen voor de volksgezondheid en de gevolgen voor het waddengebied. En hoe zit het precies met het gegeven dat de centrale er alleen maar zou komen als de CO2 zou worden afgevangen. Nu lijkt het er dus op dat dat helemaal niet gaat gebeuren en dat het allemaal lekker in onze (nu nog) schone lucht terecht gaat komen.

Vriendelijke groet,

1. Mochten er nieuwe interessante ontwikkelingen zijn dan zetten we dat op onze site. Er zal zo rond 23 juni wel een moment komen waar iedereen kan inspreken bij provinciale staten. Wij zullen daar zeker gebruik van gaan maken.

Vriendelijke groet,

Egbert Brons